sobota 15. března 2014

Jak vyměřit velikost háčkované čepice?


Pojďme se  spolu podívat na to, jak vlastně změřit a pak hlavně trefit velikost háčkované čepice.

Bude se Vám to hodit v případech, kdy sice máte návod, ale potřebujete si udělat jinou velikost, a nebo háčkujete čepici rovnou bez návodu. To je třeba můj častý případ :)


Měření

Pro velikost čepice je důležitý obvod hlavy. Ten měřte vždy v oblasti nad ušima a přes střed čela. 
Další důležitý údaj je výška čepice. Měříte od vršku hlavy k uchu, přesně tam, kde chcete aby Vám čepice končila. 


Ano, při tvorbě tohoto obrázku jsem měla už trochu hlad :)



K samotnému postupu při háčkování. 


Čepice se zpravidla háčkují od středu dál, v kruhových řadách. Postupně se přidávají oka (tak jak je uvedeno v návodu) až do té doby, než se Vám udělá tzv. placka - vršek čepice. 



A tady nastává důležitý moment. Ve chvíli, kdy má placka potřebný průměr, přestává se přidávat a háčkuje se dál bez rozšiřování. Okraje se stočí a čepice se začne tvarovat. 

Jak velkou tu placku tedy udělat? 


První, jednoduchý způsob, jak si spočítat potřebnou velikost je takový, že si celkový obvod hlavy vydělíte číslem π (pí), 3,14.

Dělala jsem čepici pro Huga. Má obvod hlavy cca 53 cm. Průměr placky tedy bude 53/3,14=16,8


Druhý způsob je kouknout se do osvědčených tabulek, kde jsou přibližné doporučené rozměry. Jednu takovou najdete na stránkách http://slugsontherefrigerator.com/ , kde je celý článek o tom, jak řešit velikost čepice. 



Údaje z tabulky jsem pro Vás přepočítala na centimetry a vychází to přibližně takto:






Ještě je dobré, pokud máte tu možnost, přiložit placku na hlavu budoucího majitele, tím získáte úplně nejlepší představu, jestli ještě trochu přidávat a nebo už stačí. 

Placka by měla být o trochu menší než vršek hlavy, určitě  by neměla přečuhovat. Na Huga mi seděl spíš výsledek dělení a proto jsem nechala průměr téměř 17 cm. Přestala jsem přidávat a háčkovala dál. Tím se čepka začala pěkně tvarovat.









 






















Další důležitý moment

Nastává ve chvíli, kdy už se nám zdá, že je čepice dost dlouhá. Potřebujeme znát rozměr požadované výšky. 
Můžeme se orientovat i podle tabulky. Pro Hugovu čepici podle ní vycházelo 19 cm a to i ve skutečnosti sedělo.
Když metr ukázal 19 cm, práci jsem ukončila. 

Tip - výška čepice se dobře měří, když si čepku poskládáte na čtvrtinu. 


Samozřejmě je opět nejlepší vyzkoušet přímo osobně, ale ne vždy je ta možnost, že :)

Ta moje nakonec sedí výborně.




Ovšem jako u všeho platí, že výjimky potvrzují pravidlo. Určitě se Vám stane, že nejlíp bude sedět čepice, která bude mít jiné rozměry než určí tabulka nebo naměří metr. 

Tak ať se vám daří!

2 komentáře: